Recenze od Markéty Damkové (POPELČINY KNÍŽKY)

08.07.2021

Kristina Waagnerová - Zlatá Grai

Představte si svět ovládaný mocnou magií, která má mnoho podob, v němž stát se elitním bojovníkem má cenu zlata. Se správným výcvikem můžete dosáhnout nehynoucí slávy a postavení, které vám bude každý závidět, ovšem má to svou cenu. Ti nejmocnější mají vždy ty nejhorší nepřátele a ne každý se jim zvládne postavit.

V rámci říše složené z řady menších království vedle sebe žijí nejrůznější národy. Někteří jejich příslušníci jsou nadaní magií, jiní projevují výjimečné bojové schopnosti, pár vybraných jedinců kombinuje obojí a ti ostatní jsou prostě jenom obyčejní. Bastien se narodil do rodiny šlechtice a jeho osud je víceméně předurčen. Má podstoupit vojenský výcvik, stát se stříbrným jorrei a bojovat po boku dalších rytířů v neustávajících bitvách s nepřátelskými sarrei, grai, druidy i lidmi. Výcvik nebude snadný, Bastien však pro úspěch ochotně nasadí i vlastní život. Isarell je sirotkem nalezeným na území Stínu, dívkou, která na první pohled nezapadá mezi ostatní. Právě její odlišnost ji však nejvíc předurčuje k výjimečným věcem. Od počátku totiž vzbuzuje zájem bojovníků i mágů, kteří ji chtějí využít k vlastním, jen jim samým dobře známým účelům.

Román je velmi obsáhlý, dějově však nepříliš bohatý. Většina knihy mapuje výcvik Isarell a její postupné dospívání z nenápadné dívenky v sebevědomou ženu. Zároveň však jde pouze o jednu z několika příběhových linií, které mají za cíl především popsat fungování světa a vztahů v něm. Autorka stvořila velmi komplexní říši s komplikovanou magií i zvyklostmi. Jediné, co trochu schází, je nějaký vyšší cíl, k němuž by celý příběh směřoval. Autorka proti sobě sice staví znepřátelené skupiny, ovšem už nijak podrobně nespecifikuje, o co a proč spolu vlastně bojují.

Ústřední postavou je Isarell, tvrdohlavá a nezdolná mladá bojovnice, která má svou hlavu a jen nerada se nechává někým manipulovat. Její přirozenost se vzpírá jakýmkoliv autoritám, je-li to však nutné, přizpůsobí se. Okouzluje lidi okolo sebe nevšední krásou i schopnostmi, totéž jí však přináší i nemalé potíže, jelikož obojí umocňuje, jak moc nebezpečná vlastně je. Nikdy se nevzdává a projeví-li někomu oddanost, nikdy ji nezradí. Dovede si totiž vážit cizí loajality a oplácí ji stejně. V románu je velmi silně zastoupena ženská složka a ženy jsou prezentovány jako silné, nezávislé a samostatné, byť trochu svéhlavé. Mužské postavy jsou v porovnání s tím upozaděny a působí trochu ploše. Ne snad, že by nešlo o plnokrevné charaktery, jen jsou občas definovány spíše jednou dominantní povahovou vlastností než nějakým větším celkem všech. S ohledem na vcelku marginální roli některých se navíc zdá, že postav je v románu možná až moc. Zejména v úvodu dá čtenáři dost práce se v nich správně zorientovat a identifikovat jejich vzájemné vztahy.

Autorka má čtivý styl, který plně odpovídá žánru fantasy. Občas sklouzává ke zbytečné popisnosti, naštěstí to s ní však nepřehání, takže příběh příjemně plyne. Problematičtější jsou některé dialogy, které zní šroubovaně, nepřirozeně a šustí papírem kvůli přehnané vznosnosti vyjádření. Román by si také zasloužil lepší korekturu, jelikož je v něm řada zbytečných překlepů a autorka si taky stoprocentně nerozumí s přechodníky a zájmenem svůj. Rušivá je občas také roztříštěnost vyprávění, protože autorka se snaží jednu situaci popsat z většího množství různých pohledů, čímž se vytrácí dynamika a někdy také napětí.

Zlatá Grai je dobře napsanou fantasy se silnými, byť ne vždy úplně sympatickými charaktery a výborně vystavěným světem. Zatímco prostředí i většina postav jsou plastické, trochu schází nosnější zápletka. Není jasné, oč postavám vlastně jde ani kam přesně se má příběh ubírat. V kombinaci s určitou roztříštěností vyprávění a častými změnami vypravěčů to může působit až zmatečně. Přes všechny nedostatky však román zůstává příjemně čtivým příběhem, který má značný potenciál a rozhodně slibuje zajímavý vývoj v dalších pokračováních.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky